Closure regelt alle opzeggingen en contractovernames voor u na een overlijden.

Van telefoonabonnement en verzekering tot aan social media.

Slider

Abonnementen na je dood

 - 15 september 2018

Bron: Noordhollands Dagblad

De Ombudsman van het Noordhollands Dagblad en het Leidsch Dagblad vroeg Jochem Meeuwissen van Closure om advies voor dit vraagstuk, nadat Marianne de Raat een hulpverzoek had gedaan bij hen.

 

Lopen abonnementen na je dood eigenlijk gewoon door? En wie denkt er aan dat nabestaanden over wachtwoorden moeten kunnen beschikken?

De vragen komen logischerwijs op na het hulpverzoek van Marianne de Raat.

Haar echtgenoot is helaas in januari overleden. Sindsdien probeert zij op alle mogelijke manieren om het belabonnement te stoppen dat hij had lopen bij Hollands Nieuwe. Via mail. Telefoon. Het daarvoor bedoelde formulier van Yarden. Het klantencontactformulier van Hollands Nieuwe. Twee 'ouderwetse' brieven mét de overlijdensakte. Nooit een reactie maar de maandelijkse afboekingen gaan wel door. De telefoon ligt sinds januari onaangeroerd, want die kan alleen met een vingerafdruk worden geopend.

Wij geven Hollands Nieuwe aan dat dit niet kan. Het abonnement loopt al vier jaar en de wet zegt dat je na de oorspronkelijke looptijd per maand kunt opzeggen.

Nog dezelfde dag betuigt de woordvoerster spijt en belooft het abonnement meteen te stoppen en geïnd abonnementsgeld van het afgelopen half jaar terug te storten. Vanzelf gaat dat echter niet, daarop moeten we nogmaals aandringen. Pas dan is het geld er.

Moederbedrijf Vodafone Ziggo pakt zoiets beter aan. Die heeft op de website een invulformulier en belooft abonnementen na overlijden binnen vijf dagen te beëindigen. Maar hoe zit dat wettelijk?

Stopzetten

Stoppen abonnementen na je dood en moeten nabestaanden doorbetalen? We leggen de vraag voor aan Jochem Meeuwissen van Closure in Rotterdam. Dat bedrijf neemt alle zorg uit handen rond het uitzoeken en opzeggen van abonnementen en contracten van overledenen.

Centraal Meldpunt Overlijden

Wist u dat alle bedrijven dezelfde informatie bij u uitvragen? Goede doelen, telefoonleveranciers, energiepartijen, banken en zelfs social media. Bij Closure hoeft u daarom maar één keer uw gegevens door te geven. Wij informeren voor u alle bedrijven.

Slider

Meeuwissen: ,,De meeste contractuele verplichtingen lopen door na een overlijden en zullen over gaan op de erfgenamen als onderdeel van de erfenis, wettelijke uitzonderingen - een arbeidsovereenkomst bijvoorbeeld - en specifieke contractvoorwaarden daargelaten."

,,Of een belcontract doorloopt hangt af van de bepalingen in het contract zelf. In onze ervaring beëindigen de meeste bedrijven, waaronder telefoonproviders, het contract per direct, zonder dat hier een afkoopsom voor hoeft te worden betaald, mits duidelijk wordt gecommuniceerd dat de contractant is overleden en er een bewijs van overlijden wordt meegestuurd."

,,Dit proces levert veel gedoe op voor nabestaanden, daarom bieden wij een platform waar een nabestaande alle bedrijven in een keer kan informeren. In een dashboard zien ze vervolgens wat de reacties van bedrijven zijn. Sommige contracten worden niet direct stopgezet. Bij water en energie maatschappijen geldt bijvoorbeeld dat het contract blijft doorlopen totdat de huur van de woning is beëindigd of het huis is verkocht." Volgens hem kan het achterhalen van digitale contracten heel lastig zijn. ,,Ons advies is om bankafschriften goed te controleren op regelmatige betalingen. Daarnaast zijn wij bezig een scan te ontwikkelen waarbij wij een check doen op online accounts."

Wachtwoorden

Dan nog de telefoon van meneer De Raat die onbruikbaar is geworden zonder zijn vingerafdruk of wachtwoord. Gelukkig heb je deze allemaal niet nodig bij Closure.